mandag 14. mars 2011

GLL

Stopper vi opp og spør; gjort- lært- lurt? Hvordan avslutter vi en undervisningstime? Setter vi av tid til refleksjon? Summerer vi opp dagen eller timen, eller lar vi elevene bare løpe ut i det det ringer samtidig som vi roper beskjeder etter dem?
Hvordan få til de gode avslutningene på timen? Skal vi bry oss om det, når en endelig har fått elevene i gang, skal en da bruke 5 min på slutten av timen til oppsummering, når de isteden kunne jobbet litt til.. På vår skole arbeider vi akkurat nå med gruppeledelse; minner meg på at jeg må huske å henge opp plakatene der de skal skrive opp prinsipper/forslag til gode begynnelser for en time- og gode avslutninger.. Vi brukte blant annet Eddie Skoller sin video som inspirasjon i en av leksjonene.  Ved dette innlegget har jeg i alle fall lært å legge inn en filmsnutt..


3 kommentarer:

  1. Så flott at du er igang for fullt med blogging! Ble litt nysgjerrig på hva dere legger i å arbeide med gruppeledelse jeg. Hvem jobber med det, og hvorfor?
    Lykke til videre!

    SvarSlett
  2. Likeer Eddie Skoller! (men videoen funket ikke hos meg - lyden var utmerket!)Og så fikk du meg til å tenke: håndterer vi dette med refleksjon, etertanke og oppsummeringer "godt nok" i rektorskolen vår? Er åpen for synspunkter...

    SvarSlett
  3. Før jeg kom til Støren barneskole ble det gjort et grundig arbeid hvor lærerne laget seg arbeidslister som skulle følges. Dette gikk på begynnelse og avslutning på timen / økta og dagen. Dette forpliktet alle lærerne seg til å følge. Er dette rett, eller burde dette være mer fleksibelt? Vet vi at dette opplegget blir fulgt? Nei, ikke uten at vi skolevandrer og tar dette grundig for oss!

    SvarSlett