mandag 19. september 2011

Softanalyse

Sommerferien er definitivt over, skoleåret er kommet godt i gang, ikke bare på min skole, men også ved rektorutdanningen. Ambisjonene om å skrive mappetekst 3 i ferien klarte jeg aldri leve opp til, og selv om temaet mitt er spennende nok, har jeg gått litt fast. Hva skal en da gjøre? Et visst press ligger over oss alle og sist samling inspirerte til å begynne på mappetekst 4.

På samlingen i august ble vi presentert for ulike analyse verktøy. Sent en lørdagskveld kom motivasjonen og en enkel SOFT analyse ble produsert og levert staben. Jeg kunne nok gjerne fått inn flere svar, men har ikke registrert noe krav om svar%. Alle svarene er nå sammenfattet i samla punkt. Tror jeg vil maile den over til en av veilederne mine for å høre om jeg er på rett vei. Når jeg nå først er i gang, er det greit at det jeg gjør stemmer med forventningene.

Min første reaksjon når jeg leste over svarene, var at dette skulle jeg jo ha gjort når jeg begynte i jobben for to år siden. Det kommer frem ting en ikke tenker over i det daglige, som ikke dukker opp i medarbeidersamtaler og som ei heller kommer ledelsen for øre. Jeg gleder meg til fortsettelsen, og ser at en SOFT analyse kan være et nyttig hjelpemiddel i flere ulike settinger. Blant annet skal jeg bruke den i "Langtidsfrisk" prosjektet vår kommune har startet.

Videre ser jeg for meg å benytte "Haster/viktig firkanten" der jeg vil plassere inn de ulike "svarene" jeg har fått inn i K1,K2,K3 og K4 områder. Slik jeg ser det i dag kan dette være et nyttig hjelpemiddel for meg, både i kortsiktig og langsiktige planer.

Dersom det nå viser seg at jeg er på rett vei i dette arbeidet, er neste utfordring å få nok teoretisk tyngde og finne min egen vei videre. Denne oppgaven gleder jeg meg til å skrive.

Anne Kristine.

1 kommentar:

  1. Fint at du tar dette opp på bloggen din, Anne Kristine. SEr fram til å høre mer om undersøkelsen, hvordan du gjennomførte den, hva den gikk ut på og hvordan du vil bruke den. Hva med en kort redegjørelse? Kjell Atle

    SvarSlett