fredag 21. oktober 2011

Blogg og CD ord.

Heisann. Her kommer siste nytt om blogg skriving ved vår skole. 1. klasse er godt i gang, nesten alle elevene skriver nå på bloggene sine, Denne uken er det ord med S/s i seg. Spennende å lese. I dag har jeg også startet md blogg i engelsk for 5. og 10. klasse. En 5. klassing har i ettermiddag vært inne og skrevet, og flere hadde vært inne og endret på designet på sidene sine. Dette gleder jeg meg til. 10. klasse fikk skrevet sine første innlegg i timen i dag, og nå har jeg vært inne og kommentert. Målet er økt skriveglede og skrivetrening.

Når det gjelder CD ord, og de som er interessert i det har det visst vært noen diskusjoner i ulike media denne uken, Jeg har ikke fått med meg det, men både Dagbladet og NRK har vært aktuelle medier. Dersom dere vil lese mer om CD ord, etc. følg denne linken. Se gjerne filmen først. Jeg planlegger et foreldremøte for elevene i 1.-2. klasse, samt for øvrige foresatte som har elever som bruker CD ord før jul. Målet er at de skal lære mer om hvordan dette kan brukes. Vi kan bruke det som et godt hjelpemiddel både i engelsk og norsk. Linken finner dere her. God lesning.

2 kommentarer:

  1. Her er det tydelig at dere jobber godt med utvikling av elevenes digitale kompetanse! Håper jeg får høre hvordan bloggingen virker som middel til å utvikle skriveglede.

    så så vidt på de instruksene du har lagt lenke til, og fant blant annet dette:

    "NB: Alle bilder du vil publisere på ditt nettsted må lastes opp til serveren. Hvis du
    finner et bilde på Internett, eller på din datamaskin, og bruker ”Klipp og lim” for å få
    det inn i artikkel editoren, vil du se bildet der og da. Men når du publiserer artikkelen
    vil ikke dette bildet vises."

    Jeg ville ha lagt til noen kommentarer om hvilke bilder de har lov til å legge ut, både av de som finnes på nettet, og bilder som de sjøl tar, for eksempel av sine medelever.

    SvarSlett
  2. Dette er nyskapende og friskt Anne Kristine! En av mine lærere ble "smittet" av ideen da jeg ba henne lese din blogg, og hun prøvde ut i ei elevgruppe med elever fra 8. - 10. trinn i internasjonal uke på skolen. Fungerte fint! Her tror jeg vi bare må tørre å "legge ivei", og ha fokus på om dette fører til økt skriveglede-:)

    SvarSlett